2010-02-14

Kiss and Say Goodbye 吻別

台灣四五年級生家庭舞會的 Last one



The Manhattans(曼哈頓合唱團)
他們最初成員都是從 New Jersey 的高中畢業
當兵時志同道合,於 1962 年組團 2 度走馬換將
1976 年唱紅了這首最有名的排行榜暢銷歌曲:
銷售破 200 萬張的 “Kiss and say goodbye“



渾厚低沉的口白,加上迷人的旋律,優美的合聲
這首歌在台灣的四五年級生,都應該不陌生才是
我以前也有這張 The Manhattans 專輯黑膠唱片!
當年學生家庭舞會的 Last one 大都是播放這首歌



和聲反覆地唱著 I'm gonna miss you 表露對戀人的不捨
但是又有那個保守的年代,人們對於家庭責任的堅持
娓娓道來地哄著,無奈地解釋 “obligations and ties“
最後的留戀,只求一個擁抱與深情的吻別,真心的諒解
對照現在這個外遇與婚外情如家常便飯的社會
這首歌更顯得有情有義了!

Kiss and Say Goodbye 吻別 - The Manhattans



[ Spoken ]
This has got to be the saddest day of my life
這是我一生中最悲傷的一天
I called you here today for a bit of bad news
約妳來這裡只為告訴妳一個壞消息
I won't be able to see you anymore
我以後再也不能見到妳了
Because of my obligations, and the ties that you have
因為我有我的(家庭)義務,妳也有(家庭)束縛
We've been meeting here everyday
我們曾在這裡天天見面
And since this is our last day together
但這是我倆相聚的最後一次
I wanna hold you just one more time
想再次擁抱妳
When you turn and walk away, don't look back
當妳轉身離開後千萬別回頭
I wanna remember you just like this
我想記住妳現在的樣子
Let's just kiss and say goodbye
讓我倆吻別吧

[ Sing ]
I had to meet you here today
今天我必須在這裡和妳見面
There's just so many things to say
千言萬語想說
Please don't stop me till I'm through
請讓我說下去
This is something I hate to do
我萬般無奈
We've been meeting here so long
我們在一起也很久了
I guess what we done, oh was wrong
我想我們過往的那些事,都錯了
Please darling, don't you cry
親愛的!別哭
Let's just kiss and say goodbye ( goodbye )
讓我倆吻別吧!(再見了)

Many months have passed us by ( I'm gonna miss you )
幾個月過去了(依然想妳)
I'm gonna miss you, I can't lie ( I'm gonna miss you )
依然想妳,沒騙妳(依然想妳)
I've got ties, and so do you
我和妳一樣都有家累
I just think this is the thing to do
我想這麼做才是應該的
It's gonna hurt me, I can't lie
我真的心痛,沒騙妳
Maybe you'll meet, you'll meet another guy
也許以後妳還會遇見別的男人
Understand me, won't you try try try try try try try?
能試著諒解我吧
Let's just kiss and say goodbye(goodbye)
讓我倆吻別吧

Mm.... ( I'm gonna miss you )
嗯…(依然想妳)
I'm gonna miss you, I can't lie ( I'm gonna miss you )
依然想妳,沒騙妳(依然想妳)
Understand me, won't you try ( I'm gonna miss you )
能試著諒解我吧(依然想妳)
It's gonna hurt me, I can't lie ( I'm gonna miss you )
我真的心痛,沒騙妳(依然想妳)
Take my handkerchief, wipe your eyes ( I'm gonna miss you )
拿我的手帕擦乾眼淚(依然想妳)
Maybe you'll find, you'll find another guy ( I'm gonna miss you )
也許以後妳還會遇見別的男人(依然想妳)
Let's kiss and say goodbye, pretty baby ( I'm gonna miss you )
讓我倆吻別吧!漂亮寶貝
Please, don't you cry ( I'm gonna miss you )
別哭了(依然想妳)
Understand me, won't you try ( I'm gonna miss you )
能試著諒解我吧(依然想妳)
Let's just kiss and say goodbye ( Aah-Aah-Aah-Aah )       
讓我倆吻別吧!